Oedeemklachten

Vochtophoping (oedeem) treedt op wanneer vocht niet uit het lichaamsweefsel trekt. Er zijn verschillende oorzaken waarom iemand last zou hebben van oedeem. Een aantal van de oorzaken zijn bijvoorbeeld: de reactie van het lichaam op warm weer, een te hoge zout inname en de hormonen die bij vrouwen in verband worden gebracht met de menstruele cyclus, een aangeboren afwijking van het lymfesysteem  of door de verwijdering van lymfeklieren of beschadiging van de lymfeklieren door radiotherapie (bestraling).

Met name voor de laatste 2 categorieën kunt u bij de fysiotherapeut terecht.

Een beginnend lymfoedeem geeft een moe en zwaar gevoel in uw arm waarbij ook tintelingen kunnen voorkomen. Sommige mensen ervaren een afknellend gevoel. In enkele gevallen kan een acute zwelling van uw hand en arm optreden. Ook kunnen klachten ontstaan in het gebied van oksel en borst. Bij lymfoedeem heeft u een verhoogd risico op wondroos, huidklachten en gewrichtsklachten. Bij al deze symptomen is het van belang dat u actie onderneemt om verdere toename van het oedeem te voorkomen.

Tijdens de eerste afspraak heeft u een gesprek met de therapeut om duidelijk te krijgen wat er aan de hand is, de therapeut zal een onderzoek uitvoeren en samen met u een behandelplan opstellen, om uw klacht zo goed mogelijk te behandelen.

Behandelmogelijkheden: oedeemtherapie

Fysio Xtra