Acute rugklachten

Mogelijk kent u het, de pijn die plotseling in de rug schiet. Dit wordt ook wel acute lage rugpijn genoemd. Deze pijn kan ontstaan door verkeerde houding of verkeerde beweging.

Er zijn verschillende soorten klachten waardoor u last kunt krijgen van de rug. Denk hierbij aan instabiliteit van de wervelkolom, een verkeerde houding, een lumbale kanaalstenose of een hernia nucleus pulposis (HNP).

Wanneer u last heeft van acute lage rugpijn schiet het plots in de rug, het voelt als een stekend gevoel en deze kan uitstralen naar de bil of heup. De precieze oorzaak is meestal niet bekend. Het is mogelijk dat er een overbelasting is geweest van de tussenwervelschijven(discus) of een blokkade in de rug zelf. De pijn is de eerste paar dagen het hevigst. Bewegingen als bukken, gaan staan of gaan zitten zijn dan erg vervelend. De klachten moet binnen een week minder worden. Wanneer dit niet het geval is, adviseren wij om een afspraak te maken.

Samen met de fysiotherapeut gaat u kijken hoe we uw rugklachten het beste kunnen behandelen. Tijdens de eerste afspraak heeft u een gesprek met de therapeut om duidelijk te krijgen wat er aan de hand is, de therapeut zal een onderzoek uitvoeren en samen met u een behandelplan opstellen.

Behandelmogelijkheden: manueel therapie, Dry Needlingmulligan methode

Fysio Xtra